Aranyos gyermekek

2009 június 29. | Szerző: |


A gyermek kétségkívül aranyos. De vajon lehet-e szeretni igazán?


A gyermek léte érdekes ellentmondást hordoz. Mindaddig, amíg tulajdonképpen csak egy emberkezdemény, amíg nincsen kifejlett személyisége, sőt, ameddig önjáró és önműködő kicsiny ösztönlényként szaladgál fel-alá, elkövetve a maga csínyeit, rosszaságait, addig igazán nincs mit szeretni rajta a szó felnőttes értelmében.


A felnőtt kapcsolat kétirányú, kölcsönös jelenlétet, a másikra való figyelést és érdeklődést jelent. A kölcsönös szeretet egymás életébe való beágyazódást kíván.


A gyermek ezzel ellentétben egyirányú kapcsolat. Természetesen ragaszkodik a környezetéhez, szüleihez, bújik, de mindezen cselekvését mégiscsak az önérdek vezéreli. Semmit sem azért tesz, hogy a többieknek jó legyen, hanem hogy neki legyen jó. Mindent, amiről azt érzi, természetesen nem tudatosan, hogy számára szükséges, azt akarja, követeli, igényeli.


Amit a gyermek ad öröm formájában, azt nem szándékosan adja. A gyermeki lénye vonzza magához a felnőtteket. A gyermeknek ezért nem is kell semmit tennie. Elég, ha önfeledten játszik, ha alszik, ha eszik – tehát ahhoz, hogy “szeretetet” váltson ki a felnőttekből, bőven elég, ha a természetét követi.


Vagyis a gyermeki lét önzése rajongást vált ki a felnőttből, ám ha ugyanezt ő mutatná, úgy már nem igazán lennének barátai.


Tehát a gyermeki létben van egy olyan aspektus, amely ellensúlyozza, elfedi mindezeket. Ami neki megbocsátható, sőt, ami nála szórakoztató, az egy felnőtt esetében már bűn.


Mivel a gyermek személyiségkezdemény, palánta, csíra, tulajdonképpen igazi értelemben nem szerethető. Az iránta érzett szeretet alig különbözik egy aranyos kiskutya iránti rajongástól.


A törékenység-ártatlanság, a képlékeny egyéniség a maga csetlésével-botlásával valami mélyebbet érint meg a felnőttben: előhívja belőle a gondoskodó, óvó szeretetet. A gyermek lényének törékenysége harsányan kiált a védelmezés után. Még azokban a felnőttekben is, akik amúgy nem a szülei, képes életrehívni a törődést.


Elegendő csak arra gondolni, mennyire megbotránkoztató a többség számára egy gyermek halála. A felnőttek úgy érzik, hogy a halál büntetés, és pont az nem érdemli meg, aki maga még bűntelen. A gyermeki léthez az ártatlanság fogalma kapcsolódik. Azért is szerethető, mert még semmi nincsen a rovásán. 


Egy érdekes folyamatnak lehetünk tanúi. A gyermek minél inkább felnő, minél inkább önálló személyiségre tesz szert, a szülő-gyermek viszony annál kiegyensúlyozatlanabbá válik, és annál gyakrabban bomlik meg a szeretet érzése is. A kamaszodó fiatalnak már vannak bűnei, már nem ártatlan, már sérelmeket is okozott a szülői szeretet számára, és már a gondok túlsúlyba kerülhetnek az örömökkel szemben.


Éppen ebben a folyamatban mutatkozik meg, hogy mennyire összetett és nehéz is a szeretet, és mennyire nem valóságos emberre irányul, amikor a piciny gyermek iránti érzéseinket nevezzük szeretetnek.   


A dolgok megfordulnak. Míg a piciny gyermek kapaszkodott, függött a szüleitől, addig a későbbiekben már a szülő kapaszkodik a gyerekébe. A csöppségnek még saját növekedése és életszükséglete miatt fokozottan szüksége van a felnőttre, addig a felnövő gyermek már éppenhogy leválni készül. 


A leválás folyamata újabb ösztönt szólít meg. Közismert lélektani tény, hogy sokkal inkább küzdünk annak a szeretetéért, aki távolodik tőlünk – gyakran a görcsös kapaszkodásig fokozva az érzéseket.


Én egészében megkérdőjelezem, hogy a szülő bármely szakaszban is igazán szeretetet érez a gyermeke iránt. Most kezdem átérezni, hogy ez mennyivel inkább ösztönös viszony, amelyben a függés, óvás, rajongás, utódlási igény testesül meg. A szeretet fogalmát pedig inkább csak ráaggatjuk.


Nem csak a gyermek tanulja a világot, ahogy cseperedik. A szülő számára is kihívás a gyermek léte és fejlődése. Folyton újra kell fogalmazni az érzéseit. Minden életszakaszban új kihívásokkal kell szembesülnie, és bár az általános felfogás szerint a szülőnek szeretnie kell gyermekét, különben megvetés tárgya, állítom, hogy az emberek igenis olykor megküzdenek azzal a kérdéssel, hogy tudják-e szeretni gyereküket, vagy érzelmileg mennyire tesznek különbséget a testvérek között (mennyi hazugság forrása ez is!). 


Valódi, kétirányú és megalapozott szeretet azt hiszem, igazán a felnőtté vált gyermek és szülei között jöhet létre. Éppen ez a próba, az addigi cselekmény csúcsa: a felnőtt gyermek és a szülők közötti kapcsolat milyensége.

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Suzanne0 says:

    Kedves Fülöp!

    Ami munkál bennem most, az a szeretet kérdése.
    A szeretet egy állapot, fogalma nem definiálható, még Pál apostol is csak példákat tudott mondani a megértéséhez.
    A szeretet a lélek gyümölcse, maga a feltétel nélküliség.
    Nem kell, hogy kétirányú legyen. Jézus példamutató szeretete sem törekedett kétirányúságra, azokat is képes volt szeretni, akik őt nem. Bár tudom, hogy mi csupán emberek vagyunk.
    Egy gyerek nem is lehet még „valóságos ember”, de azzá fog válni rávetített érzéseink, elvárásaink, türelmünk, figyelmünk, önzetlenségünk, elfogadásunk, azaz: szeretetünk által.
    Szánalmas az a szülő (sajnos van belőlük), aki bármi oknál fogva nem képes szeretni a gyerekét. Lelketlen. És ott áll sajnálatra méltón, vesztesen a gyerek, akit nem szeretnek.
    Vajon ő képes lesz majd a gyerekét szeretni?


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!